Czy warto sięgać po ogólnodostępne leki na biegunkę?

O biegunce mówi się, gdy w ciągu dnia występują co najmniej trzy wodniste wypróżnienia. Bardzo często towarzyszą jej inne objawy, takie jak gorączka, pogorszenie samopoczucia czy ból brzucha. Wtedy też wielu pacjentów sięga po leki na biegunkę bez recepty. Czy rzeczywiście warto je zażywać?

Jak działają leki na biegunkę bez recepty?

Schemat działania leków na biegunkę bez recepty jest bardzo prosty, bowiem mają ona za zadanie spowolnić perystaltykę jelit, jednocześnie zwiększając wchłanianie wody oraz elektrolitów. Lek na biegunkę zwiększa też spoczynkowe napięcie zwieracza odbytu, przez co pacjent nie odczuwa nagłej potrzeby wypróżnienia. Najszybszy lek na biegunkę działa już po około godzinie, dlatego też można mówić o natychmiastowej poprawie i większym komforcie. Niemniej jednak warto mieć świadomość, że w większości przypadków leki na biegunkę nie leczą przyczyny, a jedynie niwelują objawy. Tabletki na biegunkę przydają się więc, gdy jej powodem jest lekkie zatrucie pokarmowe, niewymagające bardziej zaawansowanego leczenia. Jeżeli jednak przyczyną jest infekcja, w szczególności bakteryjna, konieczne może być podanie pacjentowi leków dostępnych na receptę.

Jak długo można zażywać tabletki na biegunkę bez recepty?

Leki na rozwolnienie przyjmuje się doraźnie, w razie wystąpienia niepokojących objawów. Niemniej jednak leki na biegunkę nie powinny być stosowane w dłuższym okresie czasu. Jeśli po zażyciu leku uporczywe objawy nie ustępują, należy udać się do lekarza. Tabletki na rozwolnienie mogą w dłuższym okresie czasu powodować zaparcia, dlatego nie można przyjmować ich w nadmiarze, a jedynie zgodnie z zaleceniami producenta. Leki przeciwbiegunkowe, wbrew powszechnej opinii, nie zapobiegają odwodnieniu organizmu, które może być spowodowane przedłużającą się biegunką. Dlatego też warto jednocześnie przyjmować elektrolity, które nawodnią i uzupełnią brakujące składniki. Leki przeciwbiegunkowe można podawać starszym dzieciom, jednak w przypadku maluchów lepiej od razu udać się do lekarza.