orteza stawu skokowego

Orteza stawu skokowego – kiedy jest niezbędna?

Ukierunkowane, bezpieczne wsparcie dla kontuzjowanego stawu skokowego: ortezy stawu skokowego łagodzą dyskomfort w przypadku różnych wskazań, na przykład zwichnięcia, złamania kostki lub bólu ścięgien i więzadeł. Szyny unieruchamiają kontuzjowany staw, łagodzą ból i obrzęk. Naderwane więzadła lub złamania kostki zdarzają się szczególnie często w stawie skokowym. Elementy stabilizujące po wewnętrznej stronie kostki zapewniają bezpieczne wsparcie. W zależności od modelu stosuje się je również w fazie mobilizacji i przyzwyczajania stawu do ponownego większego zakresu ruchu.

Dlaczego potrzebujesz ortezy stawu skokowego?

Stosowanie ortezy stawu skokowego może być przydatne z terapeutycznego punktu widzenia z kilku powodów w przypadku urazu lub choroby stawu skokowego. Bezpośrednio po urazie, ale także w dalszym przebiegu terapii, uszkodzony staw skokowy powinien być unieruchomiony za pomocą ortezy fiksacyjnej. Zapobiega to pogłębianiu się objawów i pozwala ewentualnym urazom więzadeł leczyć się w spokoju i bez nadwyrężania.Przede wszystkim orteza powinna stabilizować niestabilny staw skokowy, a zwłaszcza aparat więzadłowy zewnętrzny stawu skokowego górnego. Daje to pewne trzymanie stawu i chroni go przed (powtarzającym się) bocznym skręceniem. Jeśli staw nie jest konsekwentnie stabilizowany, może dojść do trwałej niestabilności stawu. Dzięki swojej mechanice orteza może tworzyć stabilne połączenie cierne wokół stawu skokowego i tym samym znacznie go odciążać. To łagodzi ból i zapobiega nieprawidłowym ruchom.

oteza stawu skokowego

Orteza stawu skokowego – różne rodzaje i funkcje

Istnieją różnice w konstrukcji i materiałach stosowanych w ortezach stawu skokowego, a także w ich jakości. Proste ortezy można kupić na przykład w sklepach sportowych. Z kolei profesjonalne ortezy stawu skokowego dostępne są zazwyczaj tylko w sklepie z zaopatrzeniem medycznym np. megamedic.pl. Pod względem budowy można wyróżnić ortezy sztywne, półsztywne i elastyczne. Sztywne wersje zazwyczaj składają się z dwóch szyn, które otaczają i mocują kostkę po bokach. Są one napięte za pomocą więzadeł lub pasków. Uniemożliwia to jakikolwiek ruch w stawie skokowym z wyjątkiem zgięcia i wyprostu, czyli opuszczania i podnoszenia stopy. Sztywne ortezy stawu skokowego są konieczne po świeżych urazach struktur więzadłowych. Z kolei ortezy półsztywne przypominają rodzaj pończochy, którą naciąga się na stopę i podudzie oraz sznuruje. Zapewnia to z jednej strony większą mobilność, a z drugiej wsparcie dla stabilności. Tego typu ortezy stawu skokowego są stosowane na przykład przez sportowców, którzy chcą ostrożnie wznowić treningi po kontuzji.